Sunday 19 June 2011

:: Loppiskupp og barndommens rike

(I have chosen to write this post in Norwegian since it relates to the Norwegian part of my childhood.)
::Jeg elsker å gå på loppis og i bruktbutikker! Jeg elsker å rusle rundt omkring uten hensyn til klokken, lete fram små og store kupp som kan skjule seg blant bunker av gamle bøker, hauger av gamle barneleker, stentøy i lange baner, eller blant møbler av svært varierende karakter og kvalitet. Jeg har ikke bare slått meg på en tidsriktig trend. Nei, kjærligheten for loppissøk (og tidvise kupp) ble godt forplantet i meg da jeg som liten ble dratt med til alle Oslos loppemarkeder av min ivrige brukskunstsamlende mormor.

Mange timer hver høst og vår tilbrakte jeg (og min søster) sammen med mormor i kjente og ukjente skolegårder, der vi spiste vafler eller hjemmebakst, fulgte nysgjerrig med på mormors letetokt i kasser og hauger - og fikk selv en tier eller to til egne funn. For meg lokker loppemarkedopplevelsen fram stemninger og minner fra en svunnen tid, og et nesten fysisk følbart minne om en mormor jeg hadde så kjær  
Stavangerflint og annet stentøy
Så når jeg finner en kopp eller skål fra Stavangerflint til kjøkkenet, morsomme termoser fra 60-tallet, en gammel gyngehest eller et nydelig gammelt dukkeservise i porselen til min lille pike, da er det som om jeg har mormor ved min side.
En samling termoser av ymse art.


::Blant mine andre favorittloppisfunn er gamle barnebøker - spesielt billedbøker. Det er på ingen måte det at jeg ikke støtter nyere barneboklitteratur, jeg bare innser at jeg blir lykkelig langt inn i sjelen når jeg finner en gammel bok som er prikk lik den jeg selv leste i stykker som liten; det samme bokomslaget og de samme illustrasjonene som knyttes så sterkt til bokopplevelsen man har som liten. Jeg nyter oppriktig å lese disse bøkene for min datter, og observere at hun knytter til seg sine egne favoritter blant bilder og vers, og lagrer lune barndomsassosiasjoner i sitt indre. Barndomsstøv fra en generasjon til en annen.
Norsk billedbok for barn og Trollkrittet funnet på Majorstua skoles loppemarked, Syng med oss! funnet via antikvariat på nett (bokbua).


::Et par andre funn jeg elsker:
::Verdens søteste lille dukkevogn (Emmaljunga) fra Fretex - med verdens søteste lille pike oppi  
::En nydelig antikk dukke som Lilia forelsket seg i der den satt på en hylle i butikken Shabby (dessverre nedlagt nå).

::Gammel gyngehest fra Vestkanttorget.
::Gammeldags dukke.
 tonje

No comments:

Post a Comment

Thanks :) I sure appreciate your comment!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...